Innovació & FinTech
FinTech és el terme utilitzat per descriure l'impacte de les noves tecnologies als serveis financers. Aquestes tecnologies han donat lloc a nous serveis i models de negoci per part de les institucions financeres vigents i de nous participants, i poden beneficiar tant els consumidors com les empreses ja que permeten un millor accés als serveis financers i ofereixen una opció més àmplia d’operacions i més eficiència.
La Llei 24/2022, del 30 de juny, de la representació digital d’actius mitjançant l’ús de la criptografia i de la tecnologia de llibre registre distribuït i Blockchain regula l’activitat vinculada als actius digitals i estableix terminis per complementar aquesta regulació. Així mateix, estableix que qualsevol participant que vulgui realitzar una sol·licitud d’autorització a l’AFA en l’àmbit dels actius digitals ha de designar un “Veedor Digital”.
La figura del “Veedor Digital” està desenvolupada reglamentàriament i té, entre d’altres, les funcions d’assessorament als sol·licitants de les llicències i la interlocució administrativa amb l’AFA. Per tal d’exercir com a veedor digital, cal seguir el procés de sol·licitud de llicència de l’AFA.
Normativa en l’àmbit dels actius digitals
- Llei 24/2022, de la representació digital d’actius mitjançant l’ús de la criptografia i de la tecnologia de llibre registre distribuït i Blockchain
- Llei 37/2021, del 16 de desembre, de modificació de la Llei 14/2017, del 22 de juny, de prevenció i lluita contra el blanqueig de diners o valors i el finançament del terrorisme
- Decret 478/2022, del 23-11-2022, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament dels requisits per exercir com a veedor digital
- Decret 335/2022, del 17-8-2022, d’aprovació del Reglament relatiu als requisits de les instal·lacions de mineria de criptoactius en allò referent al seu impacte sobre el sistema elèctric.
Preguntes freqüents
Puc presentar una sol·licitud d’autorització d’una activitat regulada a la Llei d’actius digitals directament a l’AFA?
Qualsevol participant que vulgui sol·licitar una autorització en l’àmbit dels actius digitals a Andorra ha de designar un veedor digital dels registrats a l’AFA el qual durà a terme la interlocució administrativa amb l’AFA. Per tant, a excepció del propi veedor, un participant no pot presentar les sol·licituds d’autorització directament.
Qui pot ser veedor digital?
La Llei 24/2022 regula la figura del veedor digital i, mitjançant el Decret 478-2022, del 23-11-2022, s’aprova el reglament de desenvolupament dels requisits per exercir com a veedor digital.
Destacar que el veedor digital registrat ha de ser advocat o economista, ha d’estar col·legiat, i ha de tenir la nacionalitat o la residència fiscal al Principat d’Andorra, entre d’altres.
La Llei 24/2022 d’actius digitals aplica als NFT?
Tot i que l’emissió de tokens no fungibles (NFT) està exclosa de la Llei 24/2022, els altres serveis vinculats a aquests no i, consegüentment, en aquests casos el sol·licitant haurà de designar un veedor digital registrat per poder presentar a l'AFA la sol·licitud que correspongui.